Bariere emoţionale în calea învăţării

Oct 14, 2015

Pe măsură ce numărul de cursuri online creşte parcă exponențial, tot mai puţini adulţi finalizează cursurile la care s-au înscris.

Oare de ce? Ce îi împiedică pe adulţi să înveţe?

La locul lor de muncă, cei mai mulți oameni au un nivel confortabil de competență în ceea ce fac. Nu sunt scoşi prea des din zona lor de confort, cu excepția situaţiilor în care trec pe o altă poziţie sau au loc schimbări în organizaţie. Când este necesară îmbunătățirea competenţelor sau dobândirea de noi competenţe, cele mai mari obstacole ce apar în calea învățării sunt bugetul, timpul, impedimentul de natură tehnică şi barierele emoţionale.

Ce reprezintă de fapt aceste bariere emoţionale? Ca şi adult, când trebuie să înveţi concepte noi, ieşi din zona ta de confort. Ţi-e teamă că poţi eşua în procesul de învăţare, că nu vei putea ţine pasul cu ceilalţi cursanţi, eşti neîncrezător în forţele tale. De ce? Pentru că procesul de învăţare nu este unul uşor, e un maraton. Pentru a ajunge de la stadiul de începător la stadiul de expert într-un domeniu, drumul ce trebuie parcurs este unul lung şi anevoios. Entuziasmul din primele zile păleşte treptat, oboseşti şi eşti tentat să renunţi, să abandonezi cursul.

Toate aceste emoţii creează un zid puternic ce îngreunează procesul de învăţare. Treaba noastră, ca şi proiectanţi de cursuri e-Learning, este să înţelegem aceste emoţii negative şi să găsim cele mai eficiente metode pentru a le depăşi şi a genera în schimb emoţii pozitive. Câteva dintre metodele pe care le utilizăm cel mai des sunt:

1. Formulăm aşteptări realiste

Cursanţii trebuie să înţeleagă că disconfortul pe care îl simt e normal şi face parte din procesul de învăţare. Dacă oamenii sunt minţiţi atunci când li se spune că ceea ce au de învăţat este uşor, pentru a-i convinge să înceapă cursul, dar de fapt este dificil, acest lucru va avea efecte inverse în final – oamenii se vor simţi frustraţi, descurajaţi şi nu vor mai fi motivaţi să se implice în parcurgerea cursului.

2. Ţinem cont de faptul că graba strică treaba

Stabilim un interval de timp mai generos, atunci când precizăm cât ar trebui să dureze parcurgerea unui curs.  Adulţii au ritm de învăţare diferit, iar lipsa presiunii timpului îi va încuraja să parcurgă cu responsabilitate întregul curs.

3. Utilizăm conceptul de „gamification”

Ce am învăţat din jocurile video? Că o greşeală nu este niciodată fatală. Întâmpinăm obstacole, dar avem o mulţime de „vieţi” şi şanse să ne redresăm, ceea ce este foarte încurajator, aşa că de ce să nu folosim aceste beneficii şi în e-Learning? Prin folosirea conceptului de gamification creăm o experienţă de învăţare încărcată de emoţii pozitive şi reducem stresul cu care vine orice proces de învăţare.

4. Scoatem în evidenţă beneficiile cursului

Oamenii sunt mai determinaţi să parcurgă un drum anevoios dacă ştiu că ceea ce îi aşteaptă la finalul drumului merită cu adevărat efortul. Prin urmare noi le spunem cursanţilor de la începutul cursului ce beneficii le va aduce finalizarea cursului – cum le va îmbunătăți abilitățile şi performanţele, cum le va face munca mai uşoară, cum le va face viaţa mai bună, şi le reamintim aceste beneficii pe parcursul cursului. Fără o enunţare clară a beneficiilor, motivaţia de a învăţa va scădea de îndată ce cursul devine mai dificil.

Exemplu de joc prin care se testează mijloacele de prevenire a tuberculozei

Odată ce am depăşit barierele emoţionale, nu ne mai rămâne decât să construim o experienţă de învăţare cât mai plăcută, care să evoce emoţii pozitive.

Eşti interesat să lucrăm pentru tine?

Află acum detalii suplimentare despre preţuri şi modalitatea de lucru.

Înapoi la ARTICOLE