Cum motivăm adulții să nu adoarmă la cursurile noastre

Oct 14, 2015

E atât de plictisitor acest curs!
Iar trebuie să învăţ chestii plictisitoare? Parcă scăpasem de şcoală.

Vă sună cunoscute afirmaţiile de mai sus? Da, şi noi ne lovim de ele atunci când încercăm să instruim adulţi.
Spre deosebire de copii, care învaţă din inerţie, neavând nevoie de o prea mare motivaţie, adulţii îşi doresc o învăţare relevantă, ale cărei beneficii să le vadă imediat. Pe măsură ce ne maturizăm şi devenim mai ocupaţi, ajungem să suferim de supraîncărcare informaţională şi nivelul de atenţie se diminuează drastic, reducând abilitatea noastră de a procesa orice informaţie care nu este de interes imediat. Studiile au demonstrat că un adult poate fi atent aproximativ 8 secunde – mai puţin decât un peştişor de aur!

Utilizatorii se plictisesc dacă au de parcurs un curs care nu este interesant, este prea repetitiv sau prea lung.
Cum putem evita plictiseala când vine vorba despre e-Learning?

1. Captarea atenţiei
Este foarte important să captăm şi să menţinem atenţia cursanţilor. În mediul online avem la dispoziţie între 5 şi 10 secunde să captăm atenţia oamenilor, conform cercetărilor profesorului Ramesh Sitaraman de la University of Massachusetts. În aceste secunde cursantul trebuie să afle ce beneficii îi aduce parcurgerea cursului.

2. Relevanţa
Adulții sunt plictisiţi de informaţii pur teoretice, caută informații practice, pe care le pot folosi specific și care le împlinesc nevoile profesionale, informații care le îmbunătățesc abilitățile şi performanţele, care le facilitează munca și care le ridică nivelul de încredere în sine. Prin urmare, cursantul adult va fi interesat să parcurgă cursul şi să se implice, dacă acesta răspunde la nevoile lui.

Exemplu de curs practic, orientat spre nevoile cursanţilor

3. Învăţarea activă
Adultul se plictiseşte repede, prin urmare este esenţial să-l menţinem motivat şi implicat pe parcursul întregului curs. Procesul de învăţare trebuie să fie activ. Materialele folosite în cursul de e-Learning trebuie să provoace gândirea și să stimuleze procesele cognitive. Interactivitatea este o bună modalitate de a evita plictiseala. Este nevoie de interactivităţi interesante, variate, relevante şi bine gândite, pentru a implica activ cursantul.

Un bun exemplu de interactivitate ce captează atenţia sunt întrebările cu alegere multiplă. Provocarea de a ghici care răspuns este corect, cu condiția ca întrebările să nu fie prea dificile, poate fi ca un joc și poate constitui o experienţă plăcută de învăţare ce crește interesul pentru subiectul abordat. Pot fi oferite explicaţii detaliate pentru fiecare variantă de răspuns – astfel utilizatorul va fi interesat să citească şi să înveţe mai mult, va primi informaţia fragmentată în bucăţi mici, fapt ce va înlesni învăţarea.
Desigur, întrebările cu alegere multiplă trebuie amestecate şi cu alte tehnici, pentru a evita monotonia.

4. Amuzamentul
O altă metodă de a alunga plictiseala este amuzamentul. Noţiunile amuzante trebuie introduse cu măsură, pentru a evita ca utilizatorii să fie mai atraşi de latura amuzantă decât de latura educaţională.

Prin astfel de metode reuşim să captăm atenţia cursanţilor şi le oferim experienţe de învăţare interesante.

Eşti interesat să lucrăm pentru tine?

Află acum detalii suplimentare despre preţuri şi modalitatea de lucru.

VEZI PAGINA DESPRE PREȚURI

Înapoi la ARTICOLE