Cum să nu uiţi ce ai învăţat?

aug. 6, 2015

Când vine vorba de e-Learning, apare o întrebare firească: oare cursanţii care parcurg cursurile noastre, îşi vor mai aminti ceva din ele peste câteva săptămâni?

Noi înţelegem cum funcţionează memoria şi aplicăm diverse metode în proiectarea cursurilor pentru a-i ajuta pe cursanţi să reţină cât mai mult din ce au învăţat. Câteva dintre metodele pe care le aplicăm sunt:

  1. Fragmentăm conţinutul în bucăţi mici

Creierul uman are capacitatea de a reţine o cantitate limitată de informaţie la un moment dat. Dacă prezentăm o cantitate prea mare de informaţie pe un ecran, cursantul va uita o parte din ea, aşa că, pentru a facilita citirea mai rapidă şi o mai bună înţelegere, e foarte important să fragmentăm informația în bucăţi mai mici.

  1. Renunţăm la teoria inutilă

Dorim să creăm conţinut util şi relevant, prin urmare nu supraîncărcăm cursanţii cu teorie inutilă. Cu cât este mai utilă informaţia pentru cursant, cu atât mai uşor o va stoca în memoria de lungă durată.

  1. Ne legăm de informaţii cunoscute

Dacă un concept nou e legat de ceva deja cunoscut, devine mult mai uşor de reţinut.  Această legătură ajută cursantul să-şi amintească de noul concept mai rapid, prin urmare, atunci când prezentăm concepte noi, ne folosim de baza conceptuală a cursanţilor, apelăm la comparaţii, metafore, analogii, hărţi mentale.

  1. Repetăm informaţia, pentru a o sedimenta

În prima zi reţinem 100% din ceea ce învăţăm; a doua zi după ce am învăţat, uităm 50-80% din ce am învăţat în prima zi; după o săptămână ne reamintim aproximativ 10-30%, iar după o lună mai ştim doar 2-3%.

După cum ştim, repetiţia este mama învăţăturii. Mare parte din informaţiile pe care le recepţionăm se sedimentează în memoria de lungă durată prin repetiţie. Dacă o anumită informaţie este recepţionată în mod repetat, creierul o va considera relevantă şi o va stoca în memoria de lungă durată.

Repetiţia poate fi plictisitoare, aşa că pentru a ne feri de acest pericol, repetăm informaţiile la intervale de timp bine stabilite şi prin tipuri variate de interactivităţi sau elemente grafice.

  1. Structurăm informaţia

Cu cât va fi mai bine structurată informaţia, cu atât creierul care o recepţionează va fi mai fericit, pentru că îi place organizarea. Oamenii stochează informaţiile în memoria de lungă durată într-o manieră organizată, pentru că aşa o pot accesa mai uşor ulterior. Prin urmare încercăm să prezentăm informaţiile cât mai structurat, grupate în categorii, apelăm la mnemonici, ordonare alfabetică şi alte metode ce ne permit să organizăm cât mai bine informaţiile.

  1. Folosim exemple din lumea reală

Scopul final al învăţării este să-l facem pe cursant să aplice în lumea reală informaţiile asimilate, prin urmare presărăm în curs studii de caz, contexte din lumea reală în care cursanţii aplică ce au învăţat. Aplicând informaţiile în contexte importante, creierul le va considera cu adevărat importante şi utile aşa că le va stoca în memoria de lungă durată.

Acestea sunt câteva dintre metodele pe care le utilizăm pentru a transforma fiecare experienţă de învăţare într-una memorabilă, pentru că ne dorim ca participanţii la cursurile noastre să reţină şi să folosească ceea ce îi învăţăm.

Eşti interesat să lucrăm pentru tine?

Află acum detalii suplimentare despre preţuri şi modalitatea de lucru.

5 + 7 =

Înapoi la ARTICOLE